Ambasada Norveške iz sredstava fonda Ambasade podržala je realizaciju projekta Oprobaj se, otvori se. Projekat ”Opobaj se, otvori se” u sebi uključuje spotsko-rekreativne aktivnosti, aktivnosti u Muzeju Vojvodine, obuke o savremenim veštinama, obuke o starim zanatima namenjene za sve štićenike Sela.
Deca i mladi koji odrastaju u institucionalnom okruženju lišena su mnogih zdravih, optimalnih uticaja na razvoj sopstvene ličnosti, pošto su im često nedostupni materijalni i humani resursi šireg okruženja, inače vrlo pristupačni vršnjacima koji odrastaju u prirodnom, porodičnom okruženju.
Emocionalno haotična i bolna iskustva iz porodice porekla, ili hranitaljske porodice(a) komplikuju i otežavaju proces razvoja njihovih mladih ličnosti, odnosno potpunog i celovitog identiteta, kao i integriteta ličnosti. Odgovori na pitanja identiteta kao što su “Odakle sam , ko sam, kuda idem?” skoro po pravilu su difuzni, nejasni, odgovaraju poluistinama i kulminiraju nezadovoljstvom sobom, neretko rezignacijom-naročito u fazi adolescencije.
Realizacijom ovog projekta omogućeno je da deca i mladi tokom cele godine pohađaju časove plivanja, akvabika, klizanja, koji su dobrim delom terapijskog karaktera i usmereni su na odbacivanje potisnutih emocija, naročito kod zlostavljane dece i mladih, kao i kod onih koji su grubo zanemareni. Isto tako, ove aktivnosti usmerene su na uspostavljanje telesne koordinacije kod mlađe dece i pubertetlija, koji se nalaze u ekspoziji rasta i razvojne nekoordinacije. U okviru sportskih aktivnosti, deca će imati priliku da pohađaju i programe fudbala, košarke, odbojke, hip-hopa, kao i raznovrsne sportske aktivnosti po slobodnom izboru usmerene na konsolidovanje sportskog duha kod dece i mladih, uspostavljanje drugarskih i prijateljskih relacija, druženja i suživota u zajednici.
Jedna od aktivnosti uključenih u projektu je i šah. Kod ove veštine usmereni su, kako na disciplinu misaonih procesa (analitičko-sintetičkog tipa), tako i razvoj kreativnosti i povećanje socijalne kompetentnosti u neposrednim kontaktima sa decom iz otvorene sredine.
U okviru aktivnosti u Muzeju Vojvodine osmišljene su radionice umetničkog, istorijskog i kreativnog tipa (koje po sadržaju prate aktuelne muzejske postavke) i imaju za ciljeve upoznavanje sa kulturnom baštinom ovog podneblja, ali i druženje sa vršnjacima iz otvorene sredine. Takođe, u okviru aktivnosti, obrađuju se i teme iz arheologije, istorije, istorije umetnosti, etnologije i muzeologije sa ciljem da deca prošire i prodube svoja znanja i steknu veštine vezane za ove oblasti. Aktivnost je planirana sa grupom dece iz otvorene sredine, mahom iz funkcionalnih porodica i koje imaju, pored kreativne i edukativne, i inkluzivnu komponentu.
Treća aktivnost obuhvata obuke u savremenim veštinama koje obuhvataju kurs obuke na kompjuterima, vožnju automobila, kurseve stranih jezika i jezika nacionalih manjina (engleski, francuski, grčki, slovački) u cilju pripreme za zapošljavanje i samostalnu egzistenciju, odnosno lakšeg pronalaženja posla i sticanja veće profesionalne kompetentnosti. Obogaćivanje ličnog identiteta naročito je indikativno kod dece koja pripadaju nacionalnim manjinama i imaju snažnu prirodnu potrebu da se ukorene u svom prirodnom identitetu.